Formandens beretning for 2012

Foreningens medlemstal er pr. 31. december 2012 opgjort til 757, det er en fremgang på 61. Vi har fået rettet op på den tilbagegang vi havde i 2011, og det er jo dejligt at vi igen har over 750 medlemmer. Dertil skal siges, at alle dem som benytter HG-kortet ikke tæller med i vores medlemsstatistik.
De fleste af vores medlemmer dyrker deres idræt i Herfølge hallen. Det er en fornøjelse at se den aktivitet der er i alle haller og træningssale. Der er stor tilslutning på næsten alle vores aktiviteter i Herfølge hallen.  En stor tak skal lyde til hallens personale som altid er yderst hjælpsomme.
Desværre halter det lidt på Hastrupskolen, hvor vores medlemmer ikke bakker op om de aktiviteter vi har der. Vi kunne godt bruge flere medlemmer i det område. På Holmebækskolen udbyder vi nu kun volleyball og badminton. Det gælder for begge disse skoler, at indgangen til haller og sale er meget mørk og skummel. Dette er desværre ikke noget vi kan gøre noget ved, kun appellere til skolerne om at få bedre belysning omkring indgangene.
Foreningens hjemmeside fungerer stadig godt, og langt de fleste af vores medlemmer tilmelder sig online og betaler med dankort. Vi har dog stadig en lille gruppe som ønsker at betale på giro eller kontant. Denne mulighed vil altid kunne lade sig gøre.

Foreningen fik i december 2011 svar på vores ansøgning fra TRYG FONDEN, at vi havde fået kr. 20.000,00 som vi kunne afholde hjertestarterkurser for. Foreningen fik et tilbud fra Livredningskurser som kunne tilbyde at vi kunne afholde 6 kurser med ca. 12 deltager på hvert. Der blev sendt en mail til alle medlemmer i foreningen samt opslag ved hallen. Det var først til mølle princippet, og nogle kurser blev meget hurtigt booket.
Da de 6 kurser var blevet afholdt havde Herfølge gymnastikforening givet hjertestarterkursus til 70 medlemmer. Det er trygt at vide, at hvis uheldet skulle være ude, har vi personer omkring os som ved hvad der skal gøres.

Jette, og jeg deltog i Årsmøde i DGI Roskilde i april. DGI Roskilde havde ikke glemt tanken om en fusion med DGI Vestsjælland. De 2 landsdele havde allerede lagt flere aktivitetsudvalg sammen, og havde endda flyttet de to administrationer sammen på en adresse.
Den 31. oktober 2012 deltog jeg i ekstraordinære årsmøde hvor det blev en realitet, at de to landsdele DGI Roskilde og DGI Vestsjælland blev til 1 stor landsdel som nu hedder DGI Midt og Vestsjælland. I DGI Roskilde stemte 65 for og 16 imod en sammenlægning. Vestsjælland stemte 70 for og 12 imod.
Vi har i bestyrelsen brugt en del tid på, at diskutere vores tilhørsforhold til landsdelsforeningen. Herfølge gymnastikforening deltager stort set kun i arrangementer i DGI Storstrømmen, vi har derfor besluttet, at flytte vores medlemskab tilbage til DGI Storstrømmen. Officielt er vi medlemmer pr. den 1. marts 2013.

Ved årets sæsonafslutning i marts var alle instruktører, hjælpeinstruktør og bestyrelsesmedlemmer inviteret til fest på Herfølge Kro. Det var ærgerligt at ikke flere deltog. De der var med havde en rigtig sjov og underholdende aften. Tak til badminton og især Conny for det flotte arrangement.

Valdemarsdagen den 15. juni blev fejret med et arrangement i Køge Kirke og på Køge Torv. Foreningen deltog med 2 faner, tak til de 2 fanebærer, Anna og Sofie, det er dejligt at det aldrig er svært at finde fanebærer til foreningens faner.

Herfølge gymnastikforening og Herfølge SFO havde lavet aftale om, at ved sæsonstart skulle vi besøge SFOén for at se om vi kunne få nogle flere børn i gang med at dyrke noget sport. Vi mødte op en torsdag eftermiddag hvor der blev sat en alternativ badminton bane op, og nogle gymnastikredskaber op. Der var livlig aktivitet i gymnastiksalen, da børnene blev hentet den dag. Ved SFOéns afkrydsning havde vi lavet en infostand om de forskellige aktiviteter i vores forening. Her kunne forældre spørge ind til de enkelte aktiviteter, og få udleveret vores sæsonprogram. En rigtig hyggelig eftermiddag i Herfølge SFO. Vi har planer om, at gentage dette i kommende sæson og udvide det så det også besøger Hastrupskolens SFO.
Køge Festuge løb af stabelen i uge 35. Vi havde i år forsøgt at sende en mail til alle vores medlemmer, for at høre om nogen kunne tænke sig at hjælp foreningen. Dette kom der desværre ikke meget respons på, vi fik meget få tilbagemeldinger. Men vi fik besat alle vagter, og der var som sædvanlig fest og farver i foreningens ølvogn. En meget stor tak til Lotte for hendes store arbejde som tovholder til festugen. Regnskabet er desværre endnu ikke gjort op, men vi har fået besked om, at vi ikke skal regne med noget stort overskud fra festugen 2012.

Sidste lørdag i september havde borgerforeningen igen inviteret til markedsdag ved Biblioteket i Herfølge. Det er blevet en tradition i Herfølge at foreninger, institutioner, og erhvervslivet mødes. Herfølge Gymnastikforening deltog med en bod, hvor der blev reklameret for foreningens forskellige aktiviteter. Besøgstallet blev desværre ikke så stort da vejeret ikke var med os. En stor tak til Anna, Lone og Rie som havde hovedansvaret for vores stand.

Den 4. oktober 2012 blev Herfølge gymnastikforening 90 år. Dette blev fejret ved et åbent hus arrangement søndag den 28. oktober 2012. Alle medlemmer, sponser, samarbejdspartner var inviteret til et aktivt åbent hus. Der var mange besøgende og meget aktivitet i de forskellige haller. I mødelokalet blev der serveret kaffe og lagkage. Tak til Hammershusbageren for tilskud til lagkagen.

I en idrætsforening hvor der undervises børn og unge skal foreningen sørge for at indhente en børneattest på de ansatte, som underviser børn under 15 år. Dette lovkrav lever Herfølge Gymnastikforening helt op til.
Foreningen har desværre haft en badmintontræner som ikke var helt bekendt med lovgivningen omkring det at være kæreste med et medlem under 18 år. Det er der kommet en sag ud af, han har nu fået en dom på 3 måneders betinget fængsel ved retten i Roskilde. Gymnastikforeningen foretager sig ikke yderligt i denne sag, da den pågældende ikke længer er træner hos os. Andre instanser har taget over nu.

2013 står i Landsstævnet tegn, som i år afholdes i Esbjerg. Der er rig mulighed for at få dyrket sin egen idræt, eller prøve en af de mange workshops der tilbydes under stævnet.  Jeg håber at de der skal deltage vil få et rigtig godt Landsstævne, med rigtig mange gode minder.

Mine ønsker for Herfølge Gymnastikforening må være, at bestyrelsen følger med tiden med heraf følgende nye tiltag, men samtidig forholder sig kritisk. Medlemsgrundlag, krav og ønsker til en forening forandrer sig hele tiden.

Jeg vil gerne takke samtlige bestyrelsesmedlemmer, instruktører, hjælpetræner, vores sekretær, og kasserer for et godt samarbejde i 2012. Tak for inspiration og gode diskussioner.
Også en tak til foreningens medlemmer, pedeller, halinspektører, DGI Midt og Vestsjælland og DGI Storstrømmen, kommunens kulturafdeling og hvem foreningen ellers er i kontakt med i løbet af et helt år.
Tak til alle jer, som bruger jeres tid og energi på at holde gang i det frivillige forenings- og idrætsliv.

Eva Kofoed
14. februar 2013