Test dig selv - tag idrætsmærket!

Træning til idrætsmærket starter igen til april 2020.
Yderliger information: Sonja Zingg Hansen tlf. 5627 4384.

Idrætsmærkets formål er

At give tilbud, således at man livet igennem kan holde sig i fysisk form, at motivere til at teste din form hvert år og at motivere til idrætslig samt social aktivitet år efter år.

Alle kan tage Idrætsmærket

Hele familien- ung som gammel- kan sammen tage del i træningen. Krav og discipliner er afpasset efter deltagernes alder og køn. Alle over 12 år kan erhverve et Idrætsmærke. Børn under 12 år kan få idrætsmærkets diplom.

Handicappet og idrætsmærket

Der er særlige prøvekrav der gør det muligt for forskellige handicappede at erhverve et idrætsmærke.

Motionister og idrætsmærket

Er du en ihærdig motionist, som løbetræner kontionerligt, kan du tage idrætsmærket ved at løbe to motionsløb. Der er et alderskorrigeret tidskrav til hvert af løbene, og man skal være i god form for at klare de to løb. Der er 135 løb at vælge imellem, rekvirer oversigt fra Idrætsmærkekontoret.

Idrætsmærkeprøven

Prøven til Idrætsmærket består af 3 dele hvor du skal bestå én prøve fra hver gruppe.
Idrætsmærkets 3 grupper er:

Gruppe 1: Idræt

I gruppe 1 er der frit valg mellem en række idrætsgrene, nemlig: Atletik, gymnastik, svømning, roning, skydning eller BASK-prøven som står for:

B:bevægelighed og balance
A:afsæt
S:spring of svømning
K:kast og koordination

Gruppe 2: Gymnastik- eller Formprøve

Formprøven er en prøve hvor man gennemfører et opvarmningsprogram samt prøver for alle muskelgrupperne.

Gruppe 3: Udholdenhedsprøven

Her kan man vælge mellem 8 km gang eller stavgang (for ældre over 65 år nedsættes distancen), 5 km løb, 20 km cykling, 5 km rulleskøjteløb, 1 km svømning (for inge under 18 år fra 400 til 800 m). Kravene er tilpasset køn og alder.

Hvor kan man tage idrætsmærket?

Mærket kan erhverves i enhver forening, der interessere sig for og er tilknyttet idrætsmærket. Alle kan komme igang.

Du kan få mere at vide om idrætsmærket i foreningen ved henvendelse til Sonja Zingg Hansen på telefon 56 27 43 84.

Vores motto er:

"Hold dig i form. Tag idrætsmærket hvert år."