Formandens beretning for 2012

Formandens beretning for 2010

Foreningens medlemstal er pr. 31. december 2010 opgjort til 759, hvilket er en fremgang på 45. Det kan vi være rigtige stolte af, i en tid hvor vi konkurrer med mange andre foreninger og tilbud og ikke mindst kampen for at få tider i kommunens haller og sale. Igen i år har vi i bestyrelsen brugt meget tid og energi for at få de ønskede hal-tider og vi har desværre været nødt til, at lukke et enkelt gymnastik hold og sige nej til en del motions badmintonspiller på denne bekostning.

Den 20. marts havde vi arrangeret et hjertestarterkursus i samarbejde med DGI-Roskilde for foreningens instruktører samt medlemmer. Der var ca. 20 tilmeldte men desværre blev arrangementet aflyst på selve dagen, da underviserne havde meldt sig syg. DGI har ikke kunne tilbyde et nyt kursus da de for tiden ikke har kontakt med nogen der kan undervise i brugen af hjertestarter. Vi har været så heldige at vi har en gymnast der kan undervise i brugen af hjertestarter, han har demonstreret funktionen af hjertestarteren på et enkelt voksenhold, og kommer ligeledes og demonstrere hjertestarteren for foreningens instruktører.

Vi er flyttet ind i den nye haltilbygning i Herfølge hallen. Det har givet os forbedret træningsmuligheder, så vi kan have flere gymnastikhold i gang på en gang. Forholdende i hallen er så meget bedre, da vi ikke mere skal dele redskabsrum med Herfølge skole. Jeg vil godt benytte denne lejlighed til at sige Herfølge skole tak for godt samarbejde i gennem rigtig mange år.

I forbindelses med flytningen til den nye hal har foreningen søgt diverse fonde og puljer. Vi har desværre kun været heldige at få midler fra rekvisitpuljen fra Køge kommune. Vi har fået afslag fra Albanifonden og Nodeafonden.

Den 2. oktober 2010 stod i flytningens tegn, alle instruktører og bestyrelsesmedlemmer var inviteret til at hjælpe med at flytte redskaber fra Herfølge skole til den nye hal. Halinspektøren gav en rundvisning af de nye lokaler, og alle fik en grundig demonstration af det nye musikanlæg som hallen har indkøbt. Efter endt hårdt arbejde, havde hallens cafeteria lavet lidt frokost til alle flyttefolk. Tak til jer der deltog.

Ved årets sæsonafslutning i april var alle instruktører, hjælpeinstruktør og bestyrelsesmedlemmer inviteret til spisning i Herfølge hallens mødelokale. Inden spisningen var alle samlet i hallen hvor der blev spillet volleyball under kyndig vejledning af Carl-Erik som står i spidsen for foreningens volleyball-afdeling. Mange tak til Carl-Erik for et godt arrangement.

Valdemarsdagen den 15. juni blev fejret med et arrangement i Køge Kirke og efterfølgende på Køge Torv. Foreningen deltog med 3 fane, tak til alle fanebærer, det er dejligt at det aldrig er svært at finde fanebærer til foreningens faner. I efteråret har vi haft endnu 3 instruktører på fanebærer kursus.

Køge Festuge løb af stabelen i uge 35 og hele foreningen havde igen i år stillet med hjælpere til ølsalg. Som alle nok har læst i dagspressen er der ikke kommet noget endeligt regnskab for Køge festuge.
Regnskabet er sendt til en lokal revisor, da det bl.a. har vist sig at være problemer med betaling af moms og Koda. Der har i 2010 været problemer med overskredet musikbudget, svind fra boderne og manglende sponsorater, dog kendes underskuddets størrelse endnu ikke. Foreningens timer vil blive overført til Festugen 2011, uanset om vi ønsker at deltage. Ved underskud i 2011 hjælpes foreningerne med at dække underskuddet ind i form af arbejdskraft, således at regnskabet kan nulstilles fra 2012.
Herfra skal lyde en stor tak til alle involverede og specielt til Lotte Gebka for sin store arbejdsindsats som tovholder på vagtskemaerne. Lotte har deltaget i rigtig mange møder i forbindelse med Køge Festuge.

Foreningens hjemmeside er blevet opdateret, og har fået nyt udseende. En stor tak skal lyde til Jette Nielsen og Bjarne Hansen for deres store arbejde med at få flytte data fra den gamle hjemmeside. Vi har fået en mere overskuelig hjemmeside som skulle være meget letter at gå til.

Det var med spænding at vi satte vores sæsonprogram i avisen i starten af august 2010. I år skulle vores medlemmer selv tilmelde sig via foreningens nye hjemmeside, på det ønskede hold med betaling med det samme. Det er gået over alt forventning, dog har vores kasser udskrevet en del girokort, hvilket der også skal være plads til. Det nye system Conventus som foreningen er overgået til, er bygget op så den enkelte instruktør selv har kunnet gå ind og se hvordan tilmeldingen var på ens eget hold. Administrativt har dette hjulpet os alle.

Den 25. september havde borgerforeningen inviteret til markedsdag ved Holmebæk skolen. Mange forskellige foreninger deltog, så der var meget aktivitet, og vejret var med os. Herfølge Gymnastikforening deltog med en bod, hvor der blev reklameret for foreningens forskellige aktiviteter. Desværre udeblev besøgende til en ellers hyggelig Markedsdag. Da alle synes at det er et godt arrangement, håber vi på at det bliver flyttet til biblioteket fremover, da det ville kunne trække flere besøgende til.

Køge kommunes kulturudvalg havde indbudt til dialogmøde på Borup rådhus torsdag den 7. oktober. Jette og jeg deltog, sammen med mange andre foreninger. Der var lagt op til at budgettet for 2011 skulle gennemgås, samt efterfølgende dialog med politikerne. Der var mødt mange borgere og foreninger op fra gammel Skovbo kommune, de havde mange spørgsmål om det gamle rådhus, og hvad kommunen havde tænk sig det skulle bruges til. Foreningerne uden for gammel Skovbo blev skubbet lidt i baggrunden til dette møde.

Der er meget oppe i medierne om børneattester. I en idrætsforening hvor der undervises børn og unge skal foreningen sørge for at indhente en børneattest på de ansatte, som underviser børn under 15 år. Dette lovkrav lever Herfølge Gymnastikforening helt op til. Derudover anbefaler DGI at foreningerne laver en samværspolitik, da ikke alle instruktør er klar over at det ikke er tilladt at være kæreste med et medlem på mellem 15 og 18 år. For at få lavet nogle klare retningsligner er foreningen sammen med DGI-Roskilde i gang med at få udarbejdet en sådan samværspolitik som kommer til at ligge klar til sæsonstart 2011/12.

Mine ønsker for Herfølge Gymnastikforening må være, at bestyrelsen har foreningens målsætning for øje og følger med tiden med heraf følgende nye tiltag, men samtidig forholder sig kritisk. Medlemsgrundlag, krav og ønsker til en forening forandrer sig hele tiden.

Til slut vil jeg gerne takke samtlige bestyrelsesmedlemmer, instruktører, hjælpetræner, og vores sekretær, og kassere for et godt samarbejde i 2010. Tak for inspiration og gode diskussioner.
Også en tak til foreningens medlemmer, pedeller, halinspektører, DGI Roskilde og DGI Storstrømmen, kommunens kulturafdeling og hvem foreningen ellers er i kontakt med i løbet af et helt år.
Tak til alle jer, som bruger jeres tid og energi på at holde gang i det frivillige forenings- og idrætsliv.

Eva Kofoed
5. februar 2011